Wednesday, July 9, 2008

Response Dari Pembaca Blog

Ini email yang saya terima tentang 3 pos sebelum ini berkenaan Methadone dan program kerajaan tersebut, nama dan ID penghantar email saya lindungi bagi menjaga hak privacy beliau:-

salam.
baru-baru ni saya ada menonton buletin tv3 yang ada menyebut tentang program penggantian kepada methadone, buprenorphine dan seumpamanya yang lebih berkesan. ini kerana kebanyakan penagih akan menyuntik methadone atau buprenorphine ini sebagai ganti kepada heroin atau lain-lain dadah. kesannya mereka akan khayal seperti mengambil dadah. cuma bezanya ianya adalah halal. ini adalah satu yang merugikan kerana mereka masih lagi menjadi seorang penagih dan matlamat kerajaan tidak tercapai. kalau saya tidak silap nama ubat yang baru ini naltrexone dan ianya di implan atau di tanam di dalam badan. apa-apa jua dadah tidak akan berkesan kepada penagih ini jika dia memakai naltrexone ini. rasanya cara ini lebih berkesan.mungkin saudara boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai perkara ini.tapi apa yang saya tahu program ini lebih mahal dari methadone atau buprenorphine.

saya akan menjawab isu berkenaan implan naltrexone tersebut dan kaedah yang mana didakwa lebih berkesan. Saya telah pun membuat temujanji dengan Presiden Pengasih bagi mendapatkan maklumat mengenainya dan membuat sedikit kajian tentang kaedah terbaru ini. Saya harap dapat membuat pos tentang implan naltrexone dalam masa terdekat ini.

terima kasih kerana membaca dan memahami keruncingan masalah ini. sekian.

2 comments: