Email Question: New Issue-Muslim Divorce proceedure

Salam, En Kamarul Irzuan.

Saya ingin mendapatkan bantuan tentang maklumat undang-undang tetapi untuk kes mahkamah syariah. Harap En Kamarul sudi memberi jawapan yang diperlukan.

1. Bagaimanakah cara untuk failkan tuntutan nafkah tertunggak di mahkamah? Kena isi semula borang seperti tuntutan perceraian ke? Kena fail di mahkamah rendah atau mahkamah tinggi? kalau jumlah tuntutan hanyalah jumlah yang kecil, layak ke tuntut?

2. Kalau dalam keputusan perceraian tidak dinyatakan tentang nafkah edah dan mutaah, (hakim tidak menyebut tentang nafkah ketika buat keputusan) adakah bekas suami tidak perlu membayar nafkah tersebut kepada bekas isteri? Kalau bekas isteri nak failkan tuntutan, adakah dia layak?

3. Kadar bayaran untuk khidmat peguam syariah, anggarannya berapa untuk kes tuntutan nafkah? Adakah lebih mudah untuk menggunakan peguam daripada buat tuntutan sendiri? Saya kurang arif dengan prosedur di mahkamah syariah, cuba dapatkan maklumat daripada internet tetapi agak sukar untuk dapatkan gambaran sebenar prosedur yang diperlukan.

Terima kasih kerana sudi memberi bantuan khidmat undang-undang. Bantuan En Kamarul amat dihargai.

Terima kasih

Answer:-

salam,

terlebih dahulu saya tidak beramal (praktis) syariah matters. sudah lebih 5 tahun saya tidak mengamalkannya. saya boleh memberi jawapan kepada persoalan saudara namun mungkin tidak bertepatan dengan perubahan undang-undang masa kini (dari segi prosidur kes) walaupun pada dasarnya hukum asasnya tetap sama.

walau apapun seperti yang telah saya nyatakan di dalam blog saya, saya berharap persoalan ini dalam diposkan di dalam blog agar boleh dikongsi bersama.

Tetapi memandangkan isu ini adalah isu baru maka saya akan meletakkannya di dalam post blog, dalam jawapan lanjut (jika masih mahu) boleh saya beri di dalam ruangan komen

Comments

  1. can you please assist. I am a muslim woman unhappy with my marriage. can you assist me on which law irm handles divorce cases?

    ReplyDelete
  2. hello how are you? i am muslim from jordan stay in malaysia with my wife and son. now i stay alone and my wife and my son stay with her parents and her parents are (buddest)non muslim. we are not happy always we have problem, i want to divorce and handle my son, so what i should do please?

    my e-mail is abdallhe@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. please Assist,
    My Name i am Indian Muslim from birth, married to a malay girl 2006 in India, in 2007 she came back to malaysia we have one daughter she is almost 3 year old, since she is back to malaysia even i am here in malaysia too, but i am unable to meet my daughter, i want to divorce and is there any possibility to have my daughter back,
    please advice your charges and possibility,

    syedmoh@hotmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Small Claim Court: Do-It-Yourself (DIY)

Non Muslim Divorce Proceeding-brief email question & answer

Temporary Occupation of Land