Bolehkah anda bertindak sendiri tanpa peguam?

Saya dalam proses menyiapkan sebuah ebook berkenaan tajuk di atas. Saya harap saya boleh segera menyiapkannya sementara ada masa ini. Antara tajuk cadandan yang dibincangkan di dalam ebook tersebut adalah:-

Apa yang anda perlu tahu?
Hak untuk didengar di dalam mahkamah
Keadaan dimana anda boleh dan tidak boleh bertindak sendiri
Memahami dan menyediakan kes
Cara peguam dan mahkamah berfikir
Apa yang anda perlu lakukan sebelum memulakan tindakan
Notis Tuntutan
Contoh notis tuntutan
Tempoh dan had masa mengambil tindakan
Dimana saya perlu bawa kes saya?
Memindahkan kes dari satu mahkamah ke mahkamah yang lain
Prosidur ringkas mahkamah
Melakukan kesilapan prosidur
Adab di dalam mahkamah
Kenali siapa hakim anda
Kenali siapa lawan anda
Kenalpasti isu kes anda
Kenalpasti kekuatan hujah anda
Cari sokongan hujah anda
Dimana boleh saya dapatkan bahan rujukan untuk kes saya?
Cuba fikirkan kelemahan isu dan hujah anda
Kenalpasti isu dan hujah lawan anda
Sediakan jawapan kepada isu dan hujah lawan anda
Penyampaian dan penerimaan kertas kausa
Masa adalah sangat penting
Kos dan perbelanjaan
Mediasi sebelum perbicaraan
Keputusan kes
Penguatkuasaan Penghakiman
Rayuan

Saya harap tajuk-tajuk tersebut dapat membantu anda semua, jika ada tajuk lain yang mahu saya bincangkan di dalam ebook tersebut sila komen di dalam post ini. 

Comments

Popular posts from this blog

Small Claim Court: Do-It-Yourself (DIY)

Non Muslim Divorce Proceeding-brief email question & answer

Temporary Occupation of Land